اوقات شرعی
  • پنج شنبه،30 آبان 1398
  • ورود
       
      • معرفی سازمان پایانه های مسافربری مشهد

        معرفی سازمان پایانه های مسافربری مشهد

        طرح مطالعه مجموعه پایانه مسافربری شهر مقدس مشهد در سال 1347 به مهندس مشاور واگذار شد . در سال 1350 توسط مهندس مشاور تقدیم کارفرما گردید تا با سرمایه گذاری بانک صنعت و معدن و همکاری  مدیریت شرکت کاروان الرضا(ع) به اجراء درآید . در سال 1359 همزمان با تصویب قانون احداث پایانه های مسافربری درشهرهایی که بیش از یکصد هزار نفر جمعیت دارند ، احداث پایانه مسافربری درشهر مقدس مشهد مورد توجه شهرداری قرار گرفت . تقاطع انتهای خیابان امام رضا (ع) وجاده  شهید کلانتری برای این منظور در نظر گرفته شد که دارای شرایط ویژه خاص زیر می باشد :

        ·       داشتن دید مناسب نسبت به اماکن متبرکه مرقد مطهر حضرت  رضا(ع )

        ·       داشتن کمترین فاصله ممکن با مرکز شهر .

        ·       واقع شدن در مسیر بزرگراه شهید کلانتری (کمربند اطراف شهر) که اتوبوسهای بین شهری بدون ورود به شهر و ایجاد مشکلات ترافیکی به پایانه وارد شود.

        ·       وجود اراضی دولتی در اطراف پایانه که موجب تسریع در عملیات اجرایی می شد.


        در اواخرسال 1368 آماده سازی پایانه مسافربری شهرداری مشهد با تخصیص اعتبارات لازم آغاز گردید ، و در بهمن ماه سال 1369 فاز اولیه آن به مساحت 14 هکتار در جهت رسیدن به اهداف ذیل مورد بهره برداری قرار گرفته شده است.

        ·       رشد سطح خدمات مسافربری ازطریق  ایجاد پایانه های متعدد و کارا بطوریکه امکان جابجایی و سفر از طریق پایانه میسر گردد.

        ·       تامین بخشی از خلا موجود بین عرضه و تقاضای خدمات  مسافربری

        ·       اشتغال زایی و ایجاد کار برای گروهی از افراد و به تبع آن تولید در آمد برای سازمان پایانه

        ·       تمرکز کلیه شرکتها ی حمل و نقل مسافربری در یک تشکیلات منسجم و در چند نقطه از شهر

        همچنین  دفتر حمل و نقل زیر نظر اداره کل ترابری  استان در این سازمان مستقر و موظف به نظارت فنی بر حمل و نقل و تردد مسافر و فروش بلیط گردید.  در سال 1387 پایانه مسافربری امام رضا(ع) بعنوان بزرگترین و مدرنترین پایانه کشور توسط رئیس محترم جمهور افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت . در حال حاضر شهر مشهد از طریق  سه پایانه متمرکز و سه ایستگاه سوار در حال ارائه خدمات  به مسافرین و زائرین امام هشتم شیعیان جهان می باشد.

        مهمترین شرح وظایف سازمان پایانه های مسافربری عبارت است از :

        ·       مالکیت و مدیریت مجموعه پایانه های مسافربری (ابنیه، تاسیسات، فضای سبز، مراکز رفاهی، تفریحی و تعمیرگاهی، جایگاه سوخت و...) و حفظ و مراقبت ازآن.
        ·       مراقبت از آلودگی های محیطی ، نظافت عمومی کل مجموعه، ایجاد سرویسهای بهداشتی.
        ·       اطلاع رسانی و نظر سنجی در جهت تحول و ارتقاء ارائه خدمات و رفع نواقص احتمالی.
        ·       مراقبت در تامین امنیت زائرین ومسافرین و جلوگیری از هرگونه زمینه ای که باعث ناامنی در فضای پایانه ها شود.

        موضوع سازمان بر اساس مفاد اساسنامه مصوب :
        ·       جمع آوری اطلاعات وآمار، طراحی وبرنامه ریزی وتوسعه ترمینالها.
        ·       جذب نیروهای متعهد و متخصص و اقدام لازم درزمینه ارتقاء سطح دانش و اطلاعات آنان وایجاد ارتباط با مراکز علمی و فنی و دانشگاهی داخل و خارج کشور.
        ·       ایجاد ارتباط با ترمینالهای داخل وخارج کشور بمنظورتبادل اطلاعات و استفاده از دانش وتجربیات آنها در راستای تامین و تکمیل خدمات و حفظ بهداشت محیط و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان .
        ·       تکمیل و احداث غرفه های خدماتی و بهداشتی مجهز جهت تامین نیازهای مراجعین  ومسافرین و شرکتهای مسافربری و واگذاری  آنها به بهره برداران  با شرایط خاص برابر آئین نامه های معاملاتی و آئین نامه های موضوع تبصره ذیل ماده 2 قانون احداث ترمینالهای مسافربری به منظورتامین منابع مالی سازمان از محل درآمد حاصل از اجاره بهاء آنها.

        اهداف سازمان پایانه های مسافربری بر اساس اساسنامه مصوب به شرح ذیل می باشد:
        ·       حفظ و نگهداری و اداره امور پایانه ها
        ·       تجهیز و توسعه پایانه ها با استفاده از ابزار و روشهای پیشرفته و متناسب با افزایش رشد جمیعت
        ·       در صورت لزوم احداث پایانه ها در مبادی ورودی و مناسب شهر در چهارچوب لایحه قانونی احداث ترمینالها

         

        مدیرعامل سازمان
        نام و نام خانوادگی:محسن شریعتیتاریخ و محل تولد: -
        میزان تحصیلات: -
        رایانامه:--تلفن:31296940
        فکس:--
        پل های ارتباطی
        تلفن تماس :--فکس :--رایانامه :terminals@mashhad.ir